مجموعه ی موسیقی های آرامشبخش چینی Chinese Meditative Music

%مجموعه ی موسیقی های آرامشبخش چینی Chinese Meditative Music

 Chinese Meditative Music ​
Genre: Instrumental
Year Of Release : 1993 – 2006 
File size: 3.5 GB

Quality : MP3

Bitrate : 320 kbps

هنر موسیقی، زبانی برای بیان اندیشه و حالات درونی انسان­ها به بهترین و زیباترین وجه از طریق هنر است که از آغاز نوآوری و خلاقیت بشری همراه انسان بوده است. به همین دلیل است­که هنر موسیقی را گوهر نشان­دار تمدن بشری نامیده­اند. این هنر اگرچه در هر جامعه و تمدنی رنگ و بوی خاصی دارد، ولی تنها نوع بیان حالات انسانی است که نیاز به زبان ندارد. انواع سبک­ها و آلات موسیقی سنتی چین نیز که ریشه در تاریخ پیش از تاریخ این سرزمین دارد، در گذر زمان دچار تغییر و تحولات عمیقی شده و از حالت ابتدایی و تک صدایی و سادگی آغازین به وضعیت پیشرفته، گروهی و پیچیده­ی کنونی رسیده است. هنر موسیقی چین نیز هم­چون فرهنگ، تاریخ و تمدن این کشور، از طریق مبادله و داد ستد با سایر اقوام و ملل پیرامونی به رشد و بالندگی رسیده و بلوغ یافته و همیشه مورد توجه حاکمان و مردم عادی بوده و در غم و شادی، نیایش و مراسم، رزم و بزم، جزیی از زندگی روز مره­ی مردمان این سرزمین بوده است. آن­چه درپی می­آید، مختصر اشاره­ای به پیشینه، تاریخ پیدایش، روند شکل گیری و رشد و تکامل و وضعیت کنونی این هنر در سرزمین کهن چین است.

%مجموعه ی موسیقی های آرامشبخش چینی Chinese Meditative Music

تاریخ موسیقی چینی

براساس اسناد و مدارک و کتاب­ها و نوشته­های تاریخی، استفاده از هنر و آلات موسیقی در چین از دوران پارینه سنگی و از دوران انسان ابتدایی رواج داشته است. کشفیات باستانی به دست آمده از دوران عصر حجر نشان از ابداع آلات مختلف موسیقی از سنگ و چوب و سفال از بیش از4000سال پیش در این کشور دارد. نِی­های استخوانی کشف شده­ی متعلق به عصر پارینه سنگی در چین، جزو قدیمی­ترین آلات موسیقی یافت شده در جهان هستند. آلات موسیقی سفالین کشف شده از منطقه­ی شی­اَن نیز دارای قدمتی 6000ساله هستند. نوشته های تاریخی نیز از 4000سال پیش به وجود ابزار موسیقی و استفاده از این هنر در زندگی روزمره­ی مردم و دربار پادشاهان حکایت دارد. در دوران سلسله­ی شیا(2070تا1600پیش از میلاد) جامعه­ی چین از دوران ابتدایی عصر حجر به دوران برده داری تکامل یافت. در این دوره هنر موسیقی که قبلا برای توتم­های قبیله­ای و ارواح نیاکان و مراسم قربانی استفاده می­شد، و ابزاری برای بیان احساسات و ترانه­های عامیانه در ستایش آسمان، بیان آمال و آرزوها، و مراسم قربانی بود، در کنار کاربری پیشین، به ابزاری برای تقویت قدرت و ستایش اعمال و کردار و تفریحات طبقه­ی حاکم تبدیل شد. کتاب­های تاریخی چین که پیدایش موسیقی سنتی ردیفی چینی را به دوران امپراتوری هوانگ­دی[i](امپراتور زرد) در4000 سال پیش نسبت می­دهند، با کشف برنز در دوران هوانگ­دی بر تنوع آلات موسیقی که پیش از آن تنها از چوب و سنگ وسفال بود افزود و با ساختن زنگ­های فلزی ردیفی صدای متنوع­تر و بلندتری از این آلات تولید گردید. در همین دوره بود که از آلات تلفیقی سنگ وبرنز برای مراسم­هایی هم­چون رفتن به جنگ، ورود به کاخ امپراتوری، مراسم قربانی کردن و جشن­ها استفاده می­شد.

در دوران سلسله­ی«جو» هنر موسیقی از حالت نیایشی پیشین به تفریحات درباری تمایل بیشتری پیدا کرد و نظارت دولتی آن را به استانداردهای لازم نزدیک­تر ساخت. در این دوره، برای استفاده از موسیقی در مراسم نیایشی و درباری و استفاده­ی مقامات دربار براساس جایگاهشان از آن مقررات و چارچوبی تحت عنوان«موسیقی حرکات موزون 6سلسله­ی پادشاهی» تعیین و معرفی شد که هیچکس حق تخلف از آن را نداشت. گروه موسیقی مربوط به دربار و امپراتور از 64هنرمند و موسیقیدان تشکیل می­شد. از این طریق بود که هنر موسیقی وارد دنیای تمدن بشری شد.

در دوران سلسله­های بهار و پاییز و کشورهای هم­ستیز(770تا221پیش از میلاد) که جامعه­ی چین از برده­داری به فئودالی تغییر یافت، هنر موسیقی نیز متحول شده و دسته­بندی هشتگانه­ی آن آغاز شد. همزمان با توسعه و استاندارد یافتن موسیقی درباری، موسیقی عامیانه نیز به روند تکاملی خود ادامه داد و موسیقی محلی مناطق مختلف هم رشد یافته و برتنوع و کیفیت آلات موسیقی افزوده شد. میان آواز، رقص و موسیقی فولکلور همیشه ارتباط تنگاتنگی وجود داشته که داستانسرایی عامیانه نیز بر غنای آن افزوده است.

در دوران سلسله­ی چین به عنوان نخستین امپراتور سراسر چین بود که نهاد سازمان یافته­ای برای ساماندهی و نظارت بر آموزش، جمع آوری ترانه­ها، موسیقیدانان و استفاده­ی صحیح از آلات موسیقی شکل گرفت. رشد و تکامل موسیقی در دوران سلسله­ی هان(206 پیش از میلاد تا220میلادی) هم­چنان ادامه یافت و جمع آوری موسیقی­های عامیانه و محلی و تلفیق آن­ها در موسیقی ملی موجب رشد و بهتر شدن هر دوبخش شده و این هنر هرچه بیشتر در زندگی خصوصی مردم تأثیر­گذار گردید. آغاز فعالیت جاده­ی معروف ابریشم نیز در انتقال سبک و آلات موسیقی مناطق مختلف غربی به چین بسیار مؤثر بود. ورود و گسترش آیین بودا در سرزمین چین و ورود انواع هنرهای هندی به ویژه هنر موسیقی آیینی نیز زمینه را برای رشد و تکامل موسیقی آیینی در این کشور فراهم ساخت. تثبیت قدرت سیاسی و اقتصادی چین در دوران سلسله­های سویی[iii] و تانگ و توسعه­ی روابط اقتصادی و فرهنگی چین با مناطق غربی(به ویژه ایران دوران ساسانی) زمینه را برای بلوغ و رشد هرچه بیشتر انواع موسیقی چینی فراهم نمود. در این دوران بود که سبک­های«موسیقی 7 بخشی[iv]» یا«موسیقی 9 بخشی» از تلفیق موسیقی سنتی چینی و مناطق غربی به وجود آمد و شهرت زیادی پیدا کرد. در دوران تانگ بود که مؤسسات آموزشی و نظارت بر موسیقی مذهبی، درباری، و عامیانه از هم مجزا شده و هر کدام به صورت تخصصی روی موسیقی کارکرده و موسیقیدان­های برجسته­ی متعددی در این زمینه­ها آموزش دیده و تربیت شدند. این مراکز هم­چنین با برگزاری مسابقات بهترین موسیقی و موسیقیدان هر رشته را انتخاب و خلاقیت و نوآوری­های زیادی در این عرصه به وجود آمد.

روند تکاملی هنر موسیقی در دوران سلسله­های سونگ و یوان نیز هم­چنان ادامه یافت و در هر عصری با ابداع سبک و روش و آلات موسیقی جدید، قدمی در بهبود این هنر برداشته شد و از تلفیق موسیقی و اپرای جنوب و شمال در دوران یوان بهترین موسیقی و اپرای چین به وجود آمد.

در دوران سلسله­های مینگ و چینگ هنر موسیقی هرچه بیشتر وارد زندگی عموم مردم شده و مؤسسات موسیقی غیر دولتی(بخش خصوصی) نیز وارد عرصه­ی شده و بر غنا و گسترش هرچه بیشتر آن افزوده و گروه­های کوچک و بزرگ موسیقی در شهرهای مختلف و حتی روستاها شکل گرفت.

 

%مجموعه ی موسیقی های آرامشبخش چینی Chinese Meditative Music

نفوذ موسیقی غرب در چین

شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده­ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن، هوانگ­زی، شیائو یومِی، وانگ گوانگ­چیو لیو تیان­هوانیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.

در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می­شد تشکیل می­دهد. در این آموزشگاه­ها انواع سبک­های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه­ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطه­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه­ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­ی گروه­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.

ویژگی­ها و انواع آلات موسیقی سنتی چین

برخلاف غرب که آلات موسیقی در آن­جا براساس صدا و ساخت آن­ها تقسیم بندی می­شوند، در موسیقی سنتی چین آلات موسیقی براساس جنس آن­ها دسته بندی می­شود. در دوران سلسله­ی هان، به عناصر و ظواهر آلات موسیقی و هماهنگی آن با شرایط موجود نیز اهمیت داده می­شد. برای نمونه، در فصل بهار از آلات تهیه شده از درخت بامبو استفاده می­شد، فصل تابستان وقت استفاده از سازهای زهی بود، و در فصل پاییز از زنگ­های ردیفی برنزی استفاده می­شد و صدای بلند طبل­ها در زمستان بیشتر شنیده می­شد.

از نظر تاریخی، مانند سایر مناطق جهان، در سرزمین چین نخستین آلات موسیقی از چوب و گِل ساخته شدند. آلات موسیقی ساخته شده از نی و یا نوعی کدوی میان تهی، از آلات موسیقی ویژه­ی آن دوران به­شمار می­آیند. با کشف برنز و ریخته­گری در دوران سلسله­های شانگ و جو، آلات برنزی مانند طبل­های بزرگ نیز بر آن افزوده شد. در دوران سلسله­ی جو استفاده از سنگ­های صدا دار آویخته شده نیز در مراسم تشریفات استفاده می­شد. اما باید گفت مشهور­ترین آلات موسیقی چینی اصالتا چینی نیستند و بسیاری از آن­ها از جمله سازهای زهی از مناطق غرب چین(آسیای میانه و ایران باستان) وارد این کشور شده­اند. در گذشته، برای اجرای مراسم تشریفات تنها از زنگ­های برنزی و سنگ­های آویزان استفاده می­شد، و سایر آلات موسیقی برای تفریحات و سرگرمی­های روزانه در دربار و در میان عامه­ی مردم بود. پس از قرن بیستم و آشنایی مردم چین با موسیقی غربی بود که آلات موسیقی جدیدی هم­چون پیانو، نی فلزی، ویولون، گیتار، و… وارد این کشور گردید.

 ابزارهای موسیقی سنتی چین به­صورت کلی به8 گروه زیر تقسیم می­شود:

1-آلات بامبویی: مشهورترین ابزار بامبویی همان نِی است که تک لوله­ای یا 6 تا20 لوله­ای آن متداول است. در چین دو نوع ساز بادی نیین هست که از هر دو در جشن­های مردمی استفاده می­شود: یکی سوونا نام دارد که نوعی قره­نی با دهانه­ای فلزی است، و دومی گوان است که آن هم نوعی قره­نی کوتاه و بدون زنگ است که احتمالا هر دو از خارج از این کشور وارد شده­اند.

2-آلات چوبی: مانند طبل­های چوبی، زبانه دارها و تلق تلق کننده­ها و گرزهای کوچکی که معمولا راهبان بودایی هنگام خواندن اوراد از آن­ها استفاده می­کنند.

3-آلات(زهی) ابریشمین: زِه این آلات موسیقی به جای مو و یا فلز و یا روده، از ابریشم درست شده است. مانند چینکه نوعی قانون و یا سنتور است، یا سِه و جِنگ[xv]که در افسانه­ها از ابداعات امپراتور زرد نام برده شده­اند. سنتور و عود هم سازهای زهی هستند که از ایران و آسیای میانه و در دوران تانگ وارد چین شده است. محبوب­ترین آلت موسیقی چینی اِرخو یا همان کمانچه است که آن هم ریشه­ی ایرانی دارد و انواع مختلف آن اغلب در موسیقی اپرای سنتی و توسط قصه گویان خیابانی مورد استفاده قرار می­گیرد.

4-آلات سفالین: تنها آلت سفالی موسیقی سون نام دارد که شبیه سوتک و از گِل پخته ساخته شده است.

5-آلات فلزی: انواع زنگ­های فلزی ردیفی که به چنگک آویخته می­شود و از دوران سلسله­ی جو متداول شده است. این آلت موسیقی بخش جدایی ناپذیری از موسیقی تشریفات عصر جو به­شمار می­آمد و انواع مختلفی داشت که هر کدام نام خاصی دارند. از این آلات در زمان جنگ نیز برای حمله و یا عقب نشینی استفاده می­شد. در سال­های اخیر، مجموعه­هایی از این آلات به نام گونگ از قبرهای مربوط به دوران کشورهای هم ستیز کشف شده که پس از بازسازی از آن­ها در مراسم رسمی استفاده می­شود. نوع دیگری از آلات موسیقی فلزی بادی با نام لابا وجود دارد که در مراسم و جشن­ها مورد استفاده قرار می­گیرد که همان شیپور ایرانی است و احتمالا از ایران و یا تبت وارد شده و امروزه هم در معابد بودایی از نوع بلند آن برای اعلام مراسم استفاده می­شود.

6-ابزار سنگی: سنگ­های صدا داری که از چنکگ مخصوص آویزان شده و هرکدام دارای نوای خاصی هستند، از ابداعات ویژه­ی موسیقی سنتی چینی است. این سنگ­ها هرکدام شکل و فرم خاص مستطیلی زاویه­دار داشته و از هر یک صدای ویژه­ای خارج می­شود.

7-ابزارهای چرمی: در چین ده­ها نوع طبل و دُهُل چرمی وجود دارد، از طبل­های کوچک گرفته تا طبل­های بزرگی که در وسط میدان آویخته شده و توسط چند نفر نواخته می­شود. این نوع از آلت موسیقی از چین به ژاپن و کره نیز معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

8-ابزارهای درست شده از کدو: این آلت موسیقی از نوعی کدو درست می­شود که اندام و دهانه­ی آن بستگی به میزان رشد کدو دارد. از بدنه­ی لوله­ای آن به داخل کدو دمیده شده و نوسانات نفس نوازنده موجب بیرون آمدن صداهای مختلفی از سوراخ­های ایجاد شده در تنه­ی کروی شکل کدو می­شود. نوع کوچکی از این آلت موسیقی«یو[xx]» نام دارد که به شکل فلوت فربه وارونه به نظر می­رسد. این آلت موسیقی ریشه در مناطق قبایلی کوهستانی جنوب چین داشته و در کشورهای لائوس، تایلند و میانمار هنوز هم از آن استفاده می­کنند.

البته اقوام و اقلیت­های ملی چین نیز هرکدام دارای سبک و آلات موسیقی خاص خود را دارند که برای آشنایی با آن­ها می­بایست به اسناد و کتاب­هایی برای معرفی فرهنگ این اقوام نوشته شده مراجعه نمود.

 


 

دانلود مجموعه موسیقی های آرامشبخش چینی

 

%مجموعه ی موسیقی های آرامشبخش چینی Chinese Meditative Music

 

1993-2006 – Tea Music

1993 – Tea I

1993 – Tea with Flower Fragrance III

1994 – Oolong Tea IV

1994 – Tea Travel II

1995 – Tea & Pot V

1996 – Chinese Tea Ballads VI

1998 – An Invitation to Tea VII

2000 – Drunk in Tea

2001 – Tea Drops

2002 – Taste Zen in Tea

2004 – Poetics of Tea

 

 

1994-2000 – Flower Music

 

1994 – Orchid

1995 – Plum Blossom

1995 – Waterlily

1996 – Baoo Dreams

1996 – Chrysanthemum

1996 – Flower Goddess I

1996 – Flower Goddess II

1999 – Waves Of Pine

2000 – Baoo In The Wind

 

1995-2006 – Music Gallery

 

1995 – Flying Devata – Dunhuang

1996 – Treasured Paintings of Ancient China

1999 – Zen Landscape

2001 – Colors of Seasons

2006 – Riverside Towns, Misty Rain

 

 


دانلود فايلها

تهيه اکانت وي آي پي مخصوص دانلود از راديوباران

4 پاسخ به “مجموعه ی موسیقی های آرامشبخش چینی Chinese Meditative Music”

  1. ترمه گفت:

    سلام ، میخواستم موسیقی های بیکلام چینی رو دانلود کنم اما دانلود ننیشن ، میشه راهنماییم کنید ، باید عضو بشم ؟ چطور این کارو انحام بدم ؟

  2. hossein-empyrium گفت:

    سلام.

     

    خسته نباشید.واقعا ممنون . این پستتون بی نهایت عالیه.ممنون که به درخواستم جواب دادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *